How-to

WordPress / Woocommerce

Wat is een back-up en wat moet je ermee?

Wat is een back-up en wat moet je ermee?

Stel je bent fijn bezig met het mooier maken en verbeteren van je webshop in wordpress/woocommerce. Een extra inspiratiepagina, of een nieuwe artikelgroep. En plotseling gebeurt er iets; je drukt op een verkeerde knop of je verschuift een blok waardoor je pagina er ineens niet meer uitziet. Of erger nog; je hele website is niet meer bereikbaar. Dan heb je een probleem.
Of je ziet al die oranje rondjes verschijnen; waarmee aangegeven wordt dat je moet updaten. En dat gaat mis. Wat dan? Ook dan heb je een probleem.

Een groot probleem. Om precies te zijn eigenlijk heb je dan eigenlijk de nachtmerrie van elke webshophouder te pakken. Je webshop ziet er niet uit of ligt uit de lucht. En als je webshop is niet bereikbaar is kan je ook niet doen wat je het liefste wil doen; verkopen.
Dat je webshop eruit ligt is, is een situatie die helaas niet altijd te voorkomen is.
Maar gelukkig kan je wel proberen de schade te beperken.
Hoe zorg je dat je webshop weer zo snel mogelijk in de lucht is?


In ‘Wat is een back-up en wat moet je ermee? – Howto – WordPress en Woocommerce’ Gaan we je dat uitleggen.

Allereerst:
Wat is een back-up?


Allereerst de vraag; wat is een back-up. Een back-up is eigenlijk een ander woord voor een ‘kopie’. De officielere (ingewikkelder) definitie vind je in Wikipedia. Als je een back-up maakt dan maak je eigenlijk een kopie van je webshop; zoals die op dat moment is, zodat je op elk gewenst moment die kopie/back-up van je website kan terugzetten en je webshop weer precies zo is als dat die was.
Om te zorgen dat je webshop zo kort mogelijk niet goed werkt zijn er twee stappen die je moet uitvoeren:
Zorgen dat er een back-up is
Zorgen dat je weet hoe je de back-up kan terugzetten of Zorgen dat je iemand hebt die de back-up direct kan terugzetten en die beschikbaar is.
 
 


Deze twee stappen zijn belangrijk om te regelen VOORDAT je gaat beginnen met het werken aan je website. Misschien vervelend om te doen, maar het bespaart je veel ellende achteraf.


STAP1: Zorg dat er een back-up is
Eigenlijk moet je dit al regelen op het moment dat je je webshop laat/gaat bouwen. Maar in ieder geval zo snel mogelijk; zorg dat je met je hostingprovider afspreekt dat er regelmatig automatisch een back-up gemaakt wordt en ook dat die op elk moment gemaakt kan worden.
Het is redelijk standaard dat er sowieso elke 24 uur (meestal ’s nachts) een back-up van je site gemaakt wordt. Dus dat je altijd een vrij recente kopie hebt. 


Maar check dit altijd met je hostingprovider!


En met alleen een back-up van de nacht ben je er nog niet. Stel dat jij eind van de middag aan je site wil werken, en je hebt die dag aardig wat verkocht in je webshop. Als het dan misgaat en je moet een back-up terugzetten, en je laatste back-up is de back-up van die nacht, dan ben je dus als je verkopen van die dag kwijt. Als het goed is heb je nog wel mailtjes enzo. Maar de betaalgegevens etc zijn lastiger te achterhalen en  dat allemaal terugzetten wil je niet. 


Dus idealiter maak jij (of iemand anders) vlak VOORDAT je aan de werkzaamheden aan je webshop begint een back-up. Als er dan wat misgaat dan zet je de kopie (back-up) van de site van vlak voor de wijzigingen weer terug en is de kans dat je verkopen of andere belangrijke dingen mist zo klein mogelijk.
Zorg er ook voor dat je dus weet HOE je een back-up moet maken en waar die staat. Laat het je uitleggen door je hostingprovider of zoek het op in de documentatie van de hostingprovider.


Tip; maak voor jezelf een klein word-documentje met screenshots waar je in beschrijft waar je back-up staat en hoe je een back-up kan maken. 


Helaas kan ik je niet laten zien hoe dat moet; omdat elke hostingprovider dat op zijn eigen manier regelt. Maar zorg er dus wel voor dat je deze informatie hebt en dat je die voor jezelf ook goed hebt beschreven. Juist de dingen die je niet dagelijks doet vergeet je snel. En het is prettig om dit ergens opgeschreven te hebben zodat je niet telkens het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.


Zorg dan voor dat vlak VOORDAT je aan de werkzaamheden begint dat je back-up maakt of laat maken. Eigenlijk is dat altijd de eerste stap als je met de techniek van je wocommerce/wordpress omgeving aan de slag gaat. Dit hoeft niet als je alleen je teksten of producten aanpast. Maar voor alle zaken als het updaten en aanpassen van de site is dit echt belangrijk.


STAP2: Zorg dat je weet hoe je de back-up kan terugzetten
Als het goed is werk jij fijn aan je webshop. Doe je alle updates en aanpassingen en heb je daarna een schitterende verbeterde site die voor nog meer omzet zorgt.


Maar als het niet goed is dan is het zaak om je back-up (degene die je gemaakt hebt voordat je begon) zo snel mogelijk te ‘restoren’ oftewel terugzetten, zoals dat zo sjiek heet. Hiermee zorg je dat je de laatste kopie van je website weer terugzet, waardoor er niets veranderd is en je website gewoon weer draait zoals die deed.


Ook hier geldt weer: HOE je dat moet doen wisselt per hostingprovider en moet je dus ook bij je hostingprovider uitzoeken.


Zorg dat je dit weet voordat je aanpassingen gaat doen aan je webshop en maak ook hier een documentje voor jezelf van.


Als er iets misgaat zit je (natuurlijk) in de stress om dan nog ‘even’ te gaan uitzoeken hoe je een back-up moet terugzetten is gewoon veel gestrest. Dus zorg dat je dit van te voren weet en uitgeschreven heb. Daarmee verminder je het risico op fouten en verkort je de tijd dat je webshop het niet doet.


Stel dat je zelf geen back-ups wil of kan maken, zorg dan met je hostingprovider dat die dat voor je doet en zorg er ook voor dat die beschikbaar blijft tot dat jij je werk goed hebt afgerond. Ik heb wel eens met webshophouders op zaterdagavond laat gezeten. De webshophouder met de handen in het haar; er bleek een probleem te zijn met de webshop, maar de backup was nergens te vinden en de helpdesk was niet bereikbaar. De site heeft het rest van het weekend eruit gelegen.


Kortom: Wat is een back-up en wat moet je ermee? 
Kortom; als je wat technisch gaat veranderen aan je webshop; zorg dat je back-ups op orde zijn; zowel dat je ze kan (laten) maken als dat je ze kan (laten) terugzetten. Het kost je wat extra voorbereidingstijd, maar scheelt een hoop stress en gedoe. En het werkt ook een stuk prettiger als je weet dat als er wat misgaat je gewoon weer terug kan naar de oude situatie.


Vragen, opmerkingen of hulp nodig? We horen het graag!
Veel succes met je webshop en een goede omzet gewenst!

Dit bericht is gepost in ict, it. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *